Je kunt de volgende lessen volgen:

  1. Yoga voor specifiek rug-, schouder- en nekgebied
  2. Integrale Hatha Yoga geïnspireerd door Sivananda, Iyengar en Yoga Vidya style
  3. Yin Yoga
  4. Yoga Nidra in de traditie van de Bihar School of Yoga
  5. Beginnerscursus 
  6. Yoga verwendagen
  7. Workshops en privéles

Yoga voor de rug
Weet je dat ongeveer 80% van de bevolking wel eens last heeft van rugklachten? Bij de meeste mensen gaan de klachten weer voorbij, maar voor sommigen is het een continue 'begeleider'. In een acute fase is het oefenen van yogahoudingen (asana's) vaak moeilijk of helemaal niet mogelijk. Gebruik daarom de periode dat je geen of weinig klachten hebt om regelmatig yoga te beoefenen om je rug sterk te maken, te rekken en strekken en te ontspannen. Verklein daarmee de kans op herhaling.

Als je geen rugklachten hebt, begin dan vroegtijdig met preventieve yoga- rugtraining. Het sterkt en beschermt niet alleen je rug, maar je hele houding. Het brengt ook de nodige ontspanning.

Tijdens de lessen wordt er zorgvuldig gewerkt om je houding te verbeteren en buik- en rugspieren te versterken. Je doet oefeningen om spanning in nek-, hals- en schoudergebied te verminderen en om je ruggengraat flexibel te houden. De asana’s wissel je af met ademhalings- en ontspanningsoefeningen.

Rücken Yoga Lehrer
In oktober 2017 heb ik een  specifieke opleiding afgerond voor Rug Yoga. Deze opleiding heb ik in Duitsland gevolgd bij Yoga Vidya. Tijdens de opleiding  is aandacht besteed aan anatomie, fysiologie en pathalogie van het bewegingsapparaat. Daarnaast is veel aandacht uit gegaan naar het aanbieden van individuele begeleiding in geval van specifieke rugklachten. Met deze kennis en ervaring hoop ik je nog beter te kunnen begeleiden.

BackMitra 
In maart 2018 volgde ik een bijscholing om in de ruglessen de BackMItra te gebruiken. De BackMitra is een effectief hulpmiddel voor het verbeteren van je houding en het versterken van je rug. In het Sanskriet betekent Mitra 'Vriend'. Ik heb ervaren dat het inderdaad een vriend voor je rug kan worden! Daarom ben ik ook enthousiast over de toepassing ervan. Je zult dan ook regelmatig oefeningen doen terwijl je op de Mitra ligt.

Yoga voor de rug, voor wie:
- Voor iedereen die rugklachten heeft of heeft gehad
- Voor mensen die preventief hun rug-, schouder-, en nekgebied willen versterken en meer willen ontspannen.
- Voor iedereen die in een rustiger tempo yoga wil beoefenen.
- Voor mensen met gewrichtsklachten.
- Voor mensen die het belangrijk vinden lichaam en geest soepel te houden.

Hatha Yoga in de traditie van Sivananda /Yoga Vidya en geïnspireerd door Iyengar Yoga
Sivananda yoga is een integrale yogavorm waarbij spanning en ontspanning elkaar afwisselen. Sivananda verwijst naar yoga zoals Swami Sivananda heeft onderwezen. Hij was een van de grote yogameesters van de vorige eeuw. Kenmerkend voor deze yoga is de opbouw van de les. Iedere les begint met een korte ontspanning, gevolgd door ademhalingsoefeningen (pranayama), zonnegroeten (surya namaskar) en houdingen (asana’s). Aan het einde van de les is er wederom aandacht voor ontspanning. Binnen deze structuur zijn veel variaties mogelijk, ook fysiek uitdagende.

Bij Iyengar yoga is vooral precisie en concentratie belangrijk. Er wordt veel gebruik gemaakt van hulpmiddelen, zoals blokken, bolsters, kussens, riemen, stoelen en ook de muur. Zo is het voor iedereen mogelijk om in de ' meest ideale lijn' van een asana te komen.
Ik volg Iyengar lessen bij Frans Helwig en ik integreer oefeningen in mijn lessen. Ik heb bemerkt dat Iyengar yoga erg behulpzaam is bij het beter begrijpen van een asana. Je gaat de mogelijkheden van je lichaam steeds beter voelen. Iedere houding wordt zo een nieuwe uitdaging, waarbij plezier voorop staat!

Voor wie:
Voor iedereen die een open houding heeft voor yoga. In mijn lessen zorg ik voor de nodige afwisseling en variatie, zodat je fysiek en mentaal uitgedaagd wordt. Toch is herhaling de beste leermeester in je beoefening. Zo leer je namelijk een houding meer en meer te beheersen en dat is een kunst op zich!

Yin Yoga
Yin yoga is een  langzamere vorm van yoga waarin diepe ontspanning, opmerkzaamheid, beweging, soepelheid van bindweefsel en gewrichten én stimulatie van levensenergie (chi) samenkomen. 
In Yin yoga  blijf je relatief lang in een houding, zodat je tijd hebt om te onderzoeken waar jouw mogelijkheid ligt op dát moment en hoe die grens zich gaande weg zal verleggen. Daarom kan Yin yoga toch intens zijn, omdat je langer in een houding bent en diepere lagen van je lichaam bereikt.
In Yin yoga oefen je in iedere houding opnieuw 'opmerkzaamheid'(mindfulness). Je gebruikt de houding om je lijf beter te voelen en niet zozeer je lijf om ín een houding te komen. Dat is een kenmerkend verschil met meer actieve yoga vormen. Een Yin yogales heeft dan ook een relatief rustig karakter.Je hoeft even niet intensief te bewegen, maar je kunt de tijd nemen voor je lichaam en je gevoel.

Voor wie:  
Voor iedereen.
In Yin yoga wordt veel met ondersteunende hulpmiddelen gewerkt, zoals  bolsters, blokken, kussens, dekens, etc. Daarom is voor iedereen een houding op maat te maken, zodat je zoveel mogelijk kunt ontspannen en jezelf kunt observeren.

Yin Yoga opleiding
In 2019 volgde ik bij Esther Scheen van Pure Energy Yoga de teacher training voor Yin yoga docent (module 1 en 2). Esther heb ik leren kennen als een zeer bekwame en inspirerende docent. Zij 'leeft' yinyoga.
Voor informatie: www.pureenergyyoga.nl

Yoga Nidra 
In mei en augustus 2018 volgde ik bij Yoga Vidya in Duitsland bijscholing voor Yoga Nidra, gegeven door Dr. Nalini Sahay. Zij is leerling geweest van Swami Satyananda Saraswati. Hij was de oprichter van de Bihar School of Yoga in India en één van de leerlingen van Swami Sivananda. Hij heeft Yoga Nidra opnieuw 'geïntroduceerd', nadat het min of meer in de vergetelheid was geraakt.

Yoga Nidra is een systematische techniek waarbij je leert lichamelijk, mentaal en emotioneel diep te ontspannen. Het wordt wel de 'psychische slaap' genoemd of 'diepe ontspanning met innerlijk gewaarzijn'. Je lichaam komt in een staat van slaap, maar het is de bedoeling dat je geest 'klaar wakker' blijft. Je keert met je aandacht volledig naar binnen, weg van uiterlijke impulsen. Dit wordt 'Pratyahara' genoemd. Pratyahara wordt gezien als voorbereiding voor concentratie, meditatie en samadhi.

Stress en slaapproblemen
Voor mensen die slaapproblemen hebben of een periode van (veel) stress doormaken, kan Yoga Nidra een fijne beoefening zijn. Bij aanmelding van 6 mensen gaat een 4 weekse cursus van start. Je leert dan de techniek van de yoga nidra beoefening, zodat je het thuis ook kunt toepassen. Laat weten als je interesse hebt via het contactformulier.

8-weekse beginnerscursus
Wil je de traditionele Sivananda serie vanaf de basis leren kennen en vind je het leuk om iets te vernemen van de achterliggende filosofie? Dan is een beginnerscursus iets voor jou. In 8 weken leer je stap voor stap 12 basis asana’s op een juiste manier uit te voeren. Van pranayama leer je de volledige yogische ademhaling, kapalabhati (snelle ademhaling)  en anuloma viloma (wisselademhaling). Daarnaast oefen je de zonnegroet. En uiteraard is er aandacht voor concentratie en ontspanning.

Overige lesmogelijkheden

Workshop: Als je het leuk vindt om met vriendinnen en/of vrienden kennis te maken met yoga, kan ik voor jullie een workshop organiseren. Ik huur dan een leuke lokatie of als je voldoende ruimte hebt kan ik ook bij je thuis komen.
Privé les: Wil je optimale een-op-een begeleiding? Volg dan een privéles in de yogastudio of bij mij thuis in een speciaal ingerichte yogaruimte.

Lessen
Voor alle lessen geldt een lestijd van 1,5 uur.

Locatie
Studio Remindyourlife
's Gravenweg 266
2911 BJ Nieuwerkerk aan den IJssel